וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובוטים ופיצוצים מכוונים: אין לכם מושג כמה דברים קורים מתחת לרחוב שלכם

7.5.2018 / 7:48

הלוויינים מאתרים נזילות, הטכנאים מחליפים צנרת מלמעלה ומדי קריאות המים מזהירים אתכם מהטעות שלא ראיתם: כל הטכנולוגיות שמסייעות להפוך את מערכות הביוב והמים של גוש דן למתקדמות ויעילות

נוף תל אביבי אורבני. ShutterStock
מתחת לפני השטח מסתתר עולם של צנרת, מים וטכנולוגיה/ShutterStock

"שרוול" שמשתחל לתוך הצינורות התת-קרקעיים, ניפוץ צינורות במעבה האדמה ללא שום חפירה או מדי מים שנקראים מרחוק ומזהירים את האזרחים מפני דליפות פוטנציאליות - הימים שבהם כל תיקון צנרת, דליפת מים או שדרוג תשתיות גרר השוואות מידיות למאורעות "תעלת בלאומילך" הם כבר נחלת העבר וב"איגודן" (איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה) עושים הכול כדי לעמוד בקצב ההתפתחויות הטכנולוגיות - ולתת במקביל מענה מודרני ומתוחכם לאזרחים.

"עבודות הפיתוח והשיקום הרבות שאותן אנו מקדמים נועדו להמשיך ולספק לתושבי וצרכני גבעתיים את המים האיכותיים ביותר על גבי תשתיות חדשות ומשופרות", הסביר אילן בר, מנכ"ל "מי גבעתיים", תוך שהוא מדגיש את החשיבות בשמירה על איכות הסביבה ומניעת זיהומם של מקורות המים.

תאגיד "מי גבעתיים" קיבל בשנת 2010 את האחריות לאספקת המים ולסילוק הביוב בעיר, ומאז, על פי עובדיו, הוא עוסק כל העת בפיתוח ובשיקום תשתיות המים והביוב העירוניות. כך, למשל, הושקעו בשנים אלה למעלה מ-100 מיליון שקלים בהחלפה ובשדרוג הצנרת העירונית ומתקני המים והביוב בתחומה.

רחוב טבנקין גבעתיים. צילום מסך
למעלה מ-100 מיליון שקלים בהחלפה ובשדרוג הצנרת העירונית. רחוב טבנקים בגבעתיים/צילום מסך

בשל הרגישות הנדרשת לשמירה על מי התהום ולצורך מניעת תופעת של חלחול וזיהום ביוב, משתמש התאגיד בטכנולוגיות מתקדמות לחידוש, חיזוק ואיטום צנרת הביוב הקיימת, בעיקר סביב בארות המים. "שיטת השרוול", למשל, היא כינוי להשחלת שרוולים הנצמדים לדפנות הצינור המונח באדמה ומעבים אותו, ואילו "שיטת הניפוץ" מתארת יכולת להחדיר ולהוליך קו חדש דרך חלל הצינור הקיים - תוך ניפוצו (מה שמאפשר אף הרחבה של קוטר הצנרת). היתרון הבולט הגלום בשיטות אלו הוא העובדה שאין צורך לבצע חפירות של כבישים ומדרכות שבהם עוברים הצינורות, ובכך כמעט ולא מתקיימת הפרעה לתנועה ולחיי התושבים.

לבד מאלה, התמקד בשנה האחרונה התאגיד בפרויקט החלפת מדי המים בגבעתיים, והסבתם למדי קריאה מתקדמים שמאפשרים קריאה מרחוק ומסוגלים, בין היתר, לשפר את השירות הניתן לצרכנים ולהתריע בזמן אמת על דליפות מים, תוך מניעת בזבוז מים וכסף לשווא. "מדובר בפרויקט בעל חשיבות עליונה", הסביר אורי רשטיק, יו"ר התאגיד, "אשר ישפר את איכות השירות לתושבי גבעתיים, יביא לשקיפות מרבית של הליך קריאות המדים והחיובים הנגזרים מהן, ויצמצם תופעות של צריכות חריגות".

להבדיל מתאגידי מים רבים אחרים, "מי גבעתיים" מפיק בעצמו כמחצית מהמים המסופקים לצרכניו (כ-2 מיליון קוב מים ב-2016, שווה ערך לכ-48% מהמים שנצרכו בעיר). "מדובר בהפקת מים מבארות בעזרת קידוחים הממוקמים מעל אקוויפר החוף", תיאר בר. "אנו שואבים את המים מעומקים הנעים בין 50 ל-100 מטרים ומעבירים אותם תהליך סינון וטיוב באמצעות מתקנים מיוחדים המופעלים על בסיס מסנני פחם פעיל איכותי". לדבריו, כמות מי התהום המותרת לשאיבה מוקצבת על ידי רשות המים ונקבעת מתוך שיקולים הידרו-גיאולוגיים ומתוך מטרה לשמור על מקורות המים ולמנוע מחסור עתידי. "ענפי התעשייה והחקלאות מהווים סכנה מסוימת לפגיעה במי התהום", הדגיש, "משכך, אנו מבצעים כל העת מעקב ובקרה אודות איכותם של המים הנשאבים וזאת בהתאם לתקנות המחמירות של משרד הבריאות. כלל הבדיקות שביצע התאגיד מאז הקמתו נמצאו תקינות, דבר המעיד על כך שאיכות המים המסופקת לצרכנים הינה טובה מאוד".

עוד באותו נושא

כל טיפה מנוצלת: לא תאמינו למה הופכים המים שזורמים אצלכם בבית

לכתבה המלאה
עבודות איגודן להנחת קו טיהור שפכים. איגודן, אתר רשמי
שיטות עבודה שחוסכות חפירות של כבישים ומדרכות/אתר רשמי, איגודן

שיטת הניפוץ

לא רחוק משם, בתחומי תל אביב-יפו, עומל תאגיד "מי אביבים" לספק לתושבי העיר שירות מתקדם לא פחות, שעומד בקנה אחד עם איכות המים הראויה. כך, למשל, מתבסס התאגיד על מערכת בקרה ושליטה מתקדמת שבודקת ומנטרת לחצים ומפלסים תוך שהיא אוספת נתונים על איכות המים. בניסיון למנוע פריצות ונזק, מחוברת המערכת האמורה על ידי מצלמות למתקני המים הממוקמים ברחבי העיר.

"שיטת הניפוץ" שתוארה קודם לכן מיושמת גם כאן ומאפשרת טיפול מהיר בקווי ביוב ללא פתיחת הכביש וללא הפרעה לתנועה - אולי אחד המאפיינים המשמעותיים ביותר בעיר שהתנועה בה כל כך קריטית. לבד מכך, תיאר מנכ"ל "מי אביבים" שרון קרן כיצד נעזרים אנשיו ברובוטים כדי לתקן קווי ביוב - לדוגמה, חיתוך שורשים בתוך הצנרת - וכך מיושם בשטח החיבור בין טכנולוגיה מתקדמת ובין צורך לספק מענה יעיל ומדויק לסילוק מפגעים קשים בקווים, ללא צורך בחפירה, הרס או פגיעה באיכות החיים של התושבים.

קרן תיאר גם מערכת התראה מבוססת סנסורים המזהה ירידות לחץ, פיצוצים בקווי מים והצפות באופן ובתזמון שמאפשר לתקן את התקלה לפני גרימת המפגע, וכן מערכת נוספת לזיהוי עליית מפלס הביוב, שנועדה למנוע הצפות ולהוליד פעולה לפני שהביוב פורץ החוצה. בנוסף, מאתר התאגיד נזילות בטכנולוגיות שונות כגון אותות לוויין, חיישנים ברשת המים וגלי קול - וכך הוא מונע בזבוז מים וממזער את הפחת.

וואלה! NEWS בשיתוף איגודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully