וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוחות שגורמת נזק יומיומי: 10 דברים שלא ידעתם על מגבונים לחים

12.5.2018 / 7:29

מי המציא אותם ומתי, איך הם הפכו לפופולאריים כל כך בזכות הקולונל מ"קנטאקי פרייד צ'יקן", למה בבריטניה כל כך מודאגים מהם וכמה טונות של מגבונים מגיעים לביוב של גוש דן וסותמים אותו. וגם: האם אפשר באמת לקרר משקה במהרה בעזרת מגבון לח?

מתקן לנייר טואלט ומגבונים לחים wetlet.
הפטנט של ארתור ג'וליוס תפס בגדול

"מגבון ועוד מגבון זה לא מגבון, מגבון ועוד מגבון זה מגבונים". השיר החביב והביזארי הזה פרץ לחיינו כאן בישראל לפני כמעט עשור, שעשע רבים (בצדק) והפך את המגבונים ל"דמות חיובית". אלא שבפרפרזה לאמרה הצבאית ההיא על יום השבת, לכל שיר יש מוצאי שיר - האמת הבעייתית על המגבונים מתבררת עם כל יום שעובר ומעסיקה רבות את אנשי איגודן, איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה, המבקשים לטהר את מי השפכים של תושבי מרכז הארץ ולהפוך אותם למי קולחין האחראים על השקיית 70 אחוזים מהשדות החקלאיים הפורחים בנגב..

תאגיד המים והביוב מי שיקמה, המעניק שירותי מים וביוב לחולון, אור יהודה, אזור ובית דגן, החליט לאחרונה לצאת למלחמה בתופעת השלכת המגבונים לאסלה. במטרה לגרום לשינוי בהרגלי ההתנהגות של הציבור ולמזער את נזקי התופעה, שההתמודדות עמה עולה מיליוני שקלים, נכתבה הצגת ילדים המוצגת בפני ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר היסודי עד כיתות ג' ובה הסברים על הבעיות שיוצרים המגבונים המושלכים לאסלה.

מגבונים בביוב. מערכת וואלה!
סתימות בגודל של מטוסי ענק/מערכת וואלה!

וכדי שגם אתה תכירו את אותם מגבונים, הנה עשר עובדות ש(כנראה) לא ידעתם עליהם:

1) הם הומצאו על ידי אמריקאי בשם ארתור ג'וליוס, שעבד בחברת קוסמטיקה וב-1957 המציא מכונת מיוחדת עבור סבון, אותה הציב בדירתו במנהטן. שנה לאחר מכן, הוא כתב אותה כפטנט בשם "Wet-Nap" וכעבור שנתיים נוספות וכמה שיפוצים, חשף אותה בתערוכת מסעדות בניו יורק בתור "מכשיר להוצאת מגבונים לחים".

2) המגבונים הלחים צברו תאוצה רק אחרי שג'וליוס נפגש ב-1962 עם "הקולונל" הארלן סנדרס, מייסד רשת המזללות המפורסמת "קנטאקי פרייד צ'יקן". הסלוגן של KFC עודד אנשים "ללקק את האצבעות", אבל ג'וליוס שכנע את סנדרס להוסיף מתקן למגבונים לחים בכל מסעדה, לעידוד ההיגיינה. משם והלאה, השמיים היו הגבול. הייצור ההמוני של המגבונים הלחים החל רק בשנות ה-90'.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
המגבונים במספרים. עיבוד תמונה
המגבונים במספרים/עיבוד תמונה

3) כיום, יצרני המגבונים יודעים כיצד להתאים אותם לשימושים שונים וכך, קיימים מגבונים מסוימים המיועדים לניקוי תינוקות, אחרי המשמשים לניקוי הפנים מאיפור וכו', כאלה שנועדו להיגיינה באזורים רגישים ועוד שלל אפשרויות. כיום יש כ-30 קטגוריות שונות של מגבונים בעולם.

4) החומר הבסיסי המרכיב את המגבון הלח הוא בד לא ארוג. הבד הזה מהונדס ומורכב מפולימרים סינתטיים (פוליאסטר וכו') ולצדו חומרים המתאימים לכל שימוש ספציפי המבוקש עבור המגבון.

צפו כיצד פותחים סתימת ביוב שיצרו המגבונים הלחים בצנרת של תל אביב

5) בניגוד למגבוני הנייר הרטובים המתפרקים במים, מגבוני הבד לא מתפרקים. שטיפתם באסלה מובילה לסתימות קשות במערכת הניקוז הביתית או של כל בניין המגורים, להצפת הביוב וליצירת מפגע תברואתי קשה המלווה בריחות רעים, זיהומים ואף מחלות. עלות תיקון הנזק גבוהה, ופוגעת באיכות החיים.

6) באיגודן נאלצים להתמודד בכל יום עם לא פחות מ-40 טונות של פסולת המתלוות למי הביוב של גוש גן. כן, בכל יום. כ-75 אחוזים מתוך 40 טונות של פסולת, לא פחות מ-30 טונות ביום, מורכבות ממגבונים לחים, כולל כאלה הנחשבים ל"מתכלים", למרות שבפועל עד שהם באמת מתכלים הם גורמים להרבה יותר נזק מאשר תועלת.

7) חברות המגבונים באירופה מעסיקות כיום למעלה מ-100 אלף עובדים, ביותר מ-50 מפעלים בכ-20 מדינות שונות ברחבי היבשת.

8) ב-2015, ה"גרדיאן" הבריטי כינה את המגבונים הלחים "הרשע הכי גדול של השנה". בעיתון נכתב אז: "כשהם לא גורמים לסתימות ביוב בגודל של מטוסי ענק או מבלבלים צבים רעבים, המגבונים הלחים מזהמים את בתי החולים. זמן לנקות את עצמנו". בניו יורק, העירייה השקיעה 18 מיליון דולר בחמש שנים בניסיון לנקות את המגבונים הלחים ממערכת הביוב שלה.

9) במחקר שנערך בבריטניה ב-2014 נטען כי על כל קילומטר של חוף בממלכה אפשר למצוא בממוצע כ-35 מגבונים, שאינם מתכלים (וגם אם כן, לוקח להם הרבה זמן כאמור) ומזהמים את הסביבה.

10) אז מה בכל זאת אפשר לעשות עם מגבונים לחים? על פי חלק מאנשי עולם המדע, אפשר לקרר איתם במהרה בקבוק שתייה. איך? התשובות בווידיאו המצורף למטה.

וואלה! NEWS בשיתוף איגודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully