וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-2020 נקפוץ 30 שנה קדימה: הפרויקט הגדול הבא בגוש דן

9.6.2016 / 10:44

הערים במרכז הארץ נערכות לעתיד, והחליטו לשדרג ולהרחיב במהלך ארבע השנים הקרובות את מכון השפד"ן, המטהר את שפכי גוש דן ומספק כשמונה אחוז מכמות המים השנתית בישראל. "עם כמות הבטון בתכנית הזאת אפשר לבנות עיר חדשה"

איגודן - פרוירטים.
יותר אנשים שצורכים מים, יותר אנשים שמזהמים מים. פרויקט המעכלים האנאירוביים

הנה נתון שעשוי להפתיע אתכם: אדם בישראל שופך למערכות השפכים העירוניות כ-70 מטרים מעוקבים של שפכים בשנה, והפעולה הביתית שדורשת הכי הרבה מים היא הדחת האסלה. 40% מסך צריכת המים היומית בממוצע. אחריה מדורגות האמבטיה עם 32% ומכונת הכביסה עם 14%.

מכון הטיהור שפד"ן שבראשון לציון מזרים חזרה למשק המים כמות של 140 מיליון קוב לשימוש חוזר בחקלאות ובתעשייה.

החיסכון הגדול הזה עומד למבחן מול האתגרים שמציבה המציאות, משום שבישראל יש כיום 8.4 מיליון איש, והאוכלוסייה גדלה מדי שנה בכ-160 אלף איש. המשמעות: יותר אנשים שצורכים מים, יותר אנשים שמזהמים מים, וכתוצאה מכך – צורך רב יותר במחזור המים.

השפד"ן הנו מכון הטיהור הגדול ביותר במזרח התיכון ומשרת כ-2.5 מיליון תושבים בגוש דן. הוחלט להרחיב את המכון כדי להתמודד עם גידול האוכלוסייה, ולהתאימו לממדיה של אוכלוסיית ישראל גם בעוד 30 שנה, וזאת תוך שילוב של מיטב הטכנולוגיות בעולם.

אגני שיקוע בשפד"ן. איגודן, מערכת וואלה! NEWS
הקמת אגני שיקוע ראשוני ומערך קדם טיפול חדש בשפד"ן/מערכת וואלה! NEWS, איגודן

מיליוני ליטרים של מי שפכים

"מדובר על פרויקט בהיקף של כמיליארד שקלים", אומר מרק אוקון, מנכ"ל איגודן, איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה. "פרויקט כזה דורש תכנון משולב בארץ ובחו"ל, אישור של רשות המים כרגולטור, וגיוס תקציבים באמצעות הלוואות מבנקים או מהמדינה. נכון להיום התקבל האישור הטכני לפרויקט מרשות המים, אך עדיין מתקיימים דיונים על מקורות התקציב".

"עם קבלת האישור, ולאחר שלב התכנון המוערך בכשנה וחצי, נוכל לצאת למכרז ואז לביצוע. עם כמות הבטון בתכנית הזאת אפשר לבנות עיר חדשה", מוסיף אוקון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
איגודן - הנחת צינורות. איגודן,
תמונה היסטורית של פועלים מניחים צינורות אסבסט/איגודן

מיליוני הליטרים של מי השפכים המטוהרים משמשים כמעט כולם לחקלאות, כ-70% מגידולי החקלאות בנגב מושקים באמצעות מי שפכים אלו, ובכך נחסכים מיליוני ליטרים של מי שתייה למדינת ישראל - חיסכון הנאמד בכ-200 מיליון שקל בשנה. בעתיד מספרים אלו צפויים לגדול, ולכן הרחבת השפד"ן היא פרויקט לאומי מחויב המציאות.

שטח השפד"ן כיום הוא כאלפיים דונם. הרחבתו היא לכיוון דרום, ומשך הבנייה המתוכנן יארך כשלוש שנים. "השאיפה היא שבקיץ 2020 הפרויקט יושלם", אומר אוקון, "בהרחבה יהיו אותם ראקטורים שמטפלים בשפכים גולמיים, דיפיוזרים לאוורור אגני השפכים, וכן מתקנים כימיים שבהם חיידקים 'יאכלו' את החנקן והזרחן שבמי הביוב".

מדי יום זורמים לשפדן 370 אלף מ"ק שפכים, ואחרי ההרחבה מתקן הטיהור יוכל לקלוט 550 אלף מ"ק ביום. "נוכח גידול האוכלוסייה, ההרחבה הזאת היא שדרוג לשנים ארוכות שתיתן מענה נוכח אתגרים לא צפויים", מסכם אוקון, "אנחנו רוצים ליצור מצב שבו ל-23 הרשויות שמחוברות לשפד"ן תהיה איכות סביבתית ברמה גבוהה, ללא מצוקה בנושא הבנייה, וסילוק או טיהור השפכים".

וואלה! NEWS בשיתוף איגודן
  • עוד באותו נושא:
  • איגודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully