וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעל המים שיעזור לפתור את בעיות הנדל"ן בגוש דן

12.5.2018 / 8:48

מתקני טיהור מים יוצרים לא מעט בעיות. יוזמה ראשונה מסוגה בישראל עתידה לפנות מתקן שכזה בהרצליה, לחבר את העיר לשפד"ן ולפנות את הקרקע לאלפי יחידות דירות. מה כולל הפרויקט שבו "כולם מרוויחים" והאם עוד רשויות ילכו בעקבותיו?

מט"ש (מתקן טיהור שפכים) הרצליה. פיני חמו, אתר המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
המתקן לטיהור שפכים בהרצליה שעליו ייבנה פרויקט מגורים/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו, אתר המשרד להגנת הסביבה

מפתיע לגלות כי במדינת ישראל פועלים כיום קרוב ל-180 מכוני טיהור שפכים (מט"ש), המצויים בשטחן של הערים השונות. השפד"ן (מכון טיהור שפכי גוש דן) אמנם עוסק בטיפול והשבת שפכים עירוניים של 23 רשויות המאכלסות כ-2.5 מיליון בני אדם, אך גם כיום, מספר עצום של מכוני טיהור פועלים בערים, בסמיכות למרכזי אוכלוסייה נרחבים. "מכונים מעין אלו, המצויים גם באזור המרכז, כגון בערים כהרצליה, הוד השרון או יבנה, הם קטנים יחסית ולכן מושפעים במידה רבה מגידול האוכלוסייה של הערים שבהן הם פועלים. וכך, כל תוספת של יחידות דיור או הקמת שכונות, מאלצת לבצע שיפורים והגדלת השטח של המכון", מסביר מרק אוקון, מנכ"ל "איגודן", איגוד ערים לתשתיות איכות הסביבה.

אין זה סוד כי מכוני הטיהור העירוניים מביאים עמם בעיות רבות, בהן נזקי ריח קבועים, תפיסת שטחים יקרים בלב המדינה ולעיתים גם כוח אדם שאינו מקצועי דיו. בנוסף, אחזקתם יקרה והם נוטים לפגר אחר ההתפתחות האורבנית והגידול הטבעי של הערים השונות.

לשחרר עתודת קרקע מבוקשת

עם זאת, סנונית ראשונה של שינוי מפציעה בימים אלו, בדמות הקמת 1,300 דירות חדשות בהרצליה, במקום המתקן העירוני לטיהור שפכים. מדובר בתוכנית משותפת של משרד האוצר, רשות המים, רשות מקרקעי ישראל והמשרד להגנת הסביבה. היא תאפשר לשווק ליזמים כ-500 יחידות דיור, כאשר בעתיד ניתן יהיה לשווק כ-800 יחידות דיור נוספות, כמו גם הקמת שטחי מסחר. כדאי לדעת כי יחידות הדיור המתוכננות יוקמו בטווח של כ-300 מטרים מהמתקן שיפונה.

המתקן המדובר שוכן בסמוך לקיבוץ גליל ים, לא הרחק מכביש 20 (נתיבי איילון) ושדרות הכוכבים בהרצליה. ככזה, הוא נחשב לעתודת קרקע מבוקשת ויקרה למדי במרכז בארץ. הביצוע מגיע לאחר מספר שנים שבהן הועלה הנושא בפורומים שונים על ידי ראשי "איגודן", ועל רקע העובדה שמתקן טיהור השפכים כבר קרוב לקצה גבול הקיבולת שלו.

לאחר שהוחלט לפנותו, קרם הפרויקט עור וגידים במימון הממשלה (כ-180 מיליון שקלים), שנועד להוליך את שפכי העיר אל מתקן הטיהור של השפד"ן בראשון לציון, והביצוע הוטל על "איגודן". כך או אחרת, כפועל יוצא מפינוי המט"ש, יזכו תושבי הרצליה להשתחרר באופן סופי ממטרדים סביבתיים והריחות הלא נעימים העולים ממנו כיום.

בריכת שיקוע במתקן טיהור שפכים הרצליה (מט"ש). צילום מסך
בריכת שיקוע במתקן לטיהור שפכים שבהרצליה/צילום מסך

"כולם מרוויחים: מצב של Win-Win"

"נוסף על הבעייתיות הידועה של מכוני טיהור, מכון הטיהור של הרצליה מזרים את המים המטופלים הישר לים, ולא לחקלאות, כפי שנעשה בשפד"ן", מסביר אוקון. "הוא ממוקם על שטח גדול - כ-100 דונמים של קרקע יקרה. אלו למעשה 100 דונמים מבוזבזים, על קרקע בשווי של 3-2.5 מיליארד שקלים. נדרשו לי מספר שנים כדי לשכנע את הגורמים השונים להתחיל בפרויקט זה, הנחשב לראשון מסוגו בישראל. הוא מביא עמו פינוי קרקעות באזורי ביקוש, באופן שבו כולם מרוויחים. זהו מצב של Win-Win".

הפרויקט, שיימשך כארבע שנים, יכלול הקמת קו צינורות תת-קרקעי, כחלק מהתוואי של "קו מאסף איילון" (מתחת לנתיבי איילון). חלק ניכר מהקו יופעל בדחיקה תת-קרקעית, ללא הפרעה לנוף, לטבע או לתשתיות נוספות. ב"איגודן" מסבירים כי בנייתו לא תפגום במהלך החיים האורבני באזור שבו הוא יעבור, ובמקרים מסוימים, הוא אף יביא עמו שיפורים, כגון הרמת מחלף בפי גלילות ויצירת רצועת פנאי ונופש.

מרכז המבקרים במתקן טיהור השפכים שפד"ן.
מפעל השפד"ן בראשון לציון

תקדים הרצליה: להתוות את הדרך לרשויות נוספות

לנוכח היוזמה בהרצליה, מתבקש לבדוק האם רשויות נוספות באזור ילכו בעקבותיה, כך שבעתיד הקרוב נהיה עדים לפינוי נוסף של קרקעות יקרות בגוש דן באופן דומה. גם במקרה זה, טבעי כי פוטנציאל ההתחברות יוטל של "איגודן", המהווה הגוף המקצועי לטיפול בשפכים של ערי גוש דן.

"אכן, השלב הבא הוא חיבור של רמת השרון לשפד"ן, פרויקט שאני מקווה שיחל כבר בשנה הקרובה", מספר אוקון. "מכון טיהור השפכים של רמת השרון מצוי לצד צומת מורשה. לא מדובר בקרקע למגורים, אך ניתן יהיה להקים כאן מתקן לטיפול בקרקע מזוהמת של מתחם תע"ש. זהו שטח ענקי עם פוטנציאל של 30-25 אלף יחידות דיור". כעת נותר להמתין לפרויקט הבא מסוג זה, שיביא עמו הגדלה משמעותית של היצע הדיור, וכלי משמעותי נוסף למלחמה במדבר הדיור בישראל.

לקריאה נוספת:

פרויקט המצטיינים שבונה את חוקרי העתיד של הסביבה

מ-100 ועד 1: דירוג בתי העסק הכי ירוקים והכי מזהמים בגוש דן

וואלה! NEWS בשיתוף איגודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully