וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיבור של השומרון למרכז הארץ": הפרויקט שמכניס את אריאל לגוש דן

12.5.2018 / 15:09

הרבה יותר מטיפול בשפכים: הפרויקט הלאומי "קו אריאל-שפד"ן" מספק מענה מקצועי בכל הקשור לטיפול יעיל בשפכים וגם טומן בחובו התמודדות עם אתגרי גידול העיר, שיפור מצב הנחלים המובילים אל הים ומענה לחקלאי הנגב. אז איך בעצם הכול קשור?

עבודות איגודן קו איסוף U פתח תקווה. איגודן, אתר רשמי
מתוכננים להתחבר לשפד"ן יישובים נוספים באזור אריאל ולצד תוואי כביש 5/אתר רשמי, איגודן

בימים אלו מצוי בעיצומו פרויקט מסקרן, הטומן בחובו ערכים נוספים, הרבה מעבר למענה הפונקציונלי שהוא אמור לספק. הכירו את "קו אריאל-שפד"ן", שנועד לחבר את העיר אריאל אל מתקני הטיהור של גוש דן, אשר נמצאים במפעל השפד"ן שבחולות ראשון לציון. "מדובר במשימה לאומית ממדרגה ראשונה, שראשיתה בתקופתו של שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ", אומר ארנון גלעדי, יו"ר "איגודן", איגוד ערים לתשתיות איכות הסביבה. "אריאל היא עיר ואם בישראל, וככזו יש להוליך את השפכים שלה לאתר שמציע את היכולת המקצועית לטפל בהם באופן הראוי ביותר".

לדבריו, הקו יגיע מהעיר לשפד"ן דרך הקו המוביל של ראש העין. בסיום תהליכי הסינון והטיהור בשפד"ן, יוזרמו מי הקולחין לטובת השקיה בשדות הנגב, בעוד שהבוצה תופנה לייצור דשן לחקלאות. יש לציין כי מערכת ההולכה תהיה תת-קרקעית וככזו - ידידותית לסביבה ולא תפגע בערכי טבע ונוף. "מעבר לצד הטכני, מדובר בפרויקט משמעותי שבבסיסו חיבור של אזור יהודה ושומרון לשטחי הארץ. בעיניי, זהו סימן לבאות", מוסיף גלעדי. ראוי לציין כי אל קו זה, שעלות ביצועו 70 מיליון שקלים, יחוברו יישובים נוספים באזור אריאל ולצד תוואי כביש 5, בהם אלקנה, אורנית ועוד.

הקמת הקו מגיעה על רקע העובדה ששפכים רבים שמקורם בכפרי ויישובי יהודה ושומרון, הוזרמו ומוזרמים אל הנחלים, יוצרים מפגעי זיהום וריח, פוגעים בבתי גידול טבעיים בנחל ובגדותיו, ובסופו של דבר גם מגיעים אל הים הפתוח. "חדשות לבקרים אתה קורא ידיעות על הזרמת ביוב לנחלים, בשל חוסר יכולת לטפל בשפכים באופן הנכון", מסביר גלעדי. "חיבור אריאל לשפד"ן מביא עמו בשורה של ממש, בדמות פתרון קצה יעיל ומקצועי, שאף יאפשר אספקת מי השקיה נוספים לחקלאות".

עבודות איגודן להנחת קו טיהור שפכים. איגודן, אתר רשמי
העבודות בעיצומן/אתר רשמי, איגודן

אורבניות מתקדמת: השפכים הם רק חלק מהסיפור

הובלת השפכים היא רק חלק מהתמונה הכוללת ומהתועלות שאמור קו זה להביא עמו. שהרי מעבר לשיפור הניכר בכל הקשור לנושאי איכות הסביבה, נמתח קו ישיר בין חיבור אריאל לשפד"ן לבין פוטנציאל הגידול וההתפתחות של העיר. "בלתי אפשרי לאשר הקמת יחידות דיור חדשות מבלי שישנו פתרון מערכתי של טיפול במערכת הביוב", מוסיף גלעדי. "זה נכון לאריאל וזה נכון לכל עיר בישראל. במקרה זה, מדובר בחיבור דה-פקטו של יהודה ושומרון למרכז הארץ באמצעות הקו התת-קרקעי".

לצורך הקמת הקו, במימון ממשלתי העומד על 70 מיליון שקלים, הקים תאגיד המים עין אפק את החברה הבת "אפק השומרון", האמונה על הביצוע. באשר ללוחות הזמנים - העבודות מצויות כעת בעיצומן, והן צפויות להסתיים בתוך כשנתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עוד על כביש 5: אספקת מים מתקדמת בראש העין

בכל הקשור לתשתיות, אין ספק שהימצאות עם האצבע על הדופק ותכנון קדימה בהתאם להתפתחויות האורבניות, מהווה בסיס חשוב להצלחה. ב"איגודן" מספרים על פרויקט אזורי נוסף באזור זה, הסמוך לתוואי כביש 5. מדובר בהקמת "בריכת המים E" שבראש העין, שנועדה לספק את צורכי המים ההולכים וגדלים של השכונות המוקמות בעיר.

הפרויקט אף הקדים את זמנו בכשמונה חודשים - אירוע לא רגיל במחוזותינו - והוא אמור להסתיים בחודש יולי הקרוב. הוא מבוצע על ידי תאגיד עין אפק, ובדומה לקו "אריאל-שפד"ן", גם פרויקט זה מביא עמו שיפור של ממש במערכת הובלת המים, לצד התאמה לגידול האורבני המתרחש באזור.
"תפקידה של בריכה E, שנפחה יעמוד על 6,000 קוב, יהיה לספק מענה לפרויקטים עצומים של בנייה ההולכים ומוקמים על הגבעות המזרחיות של ראש העין", מסביר יאיר אברהם, מנכ"ל תאגיד עין אפק.

יש לציין כי ראש העין עומדת בפני פיתוח ניכר ביחס לגודלה - מדובר על הכפלת היישוב בתוך חמש שנים. אברהם מסביר עוד כי המתקן החדש יהיה מסוגל לספק מים בלחץ גבוה, ונתון זו מקבל משנה תוקף במיוחד לאור העובדה כי השכונות החדשות נבנות כאמור על גבי הגבעות המזרחיות - מה שמצריך שמירה על לחצי מים תקינים, הן בשעת חירום והן בשוטף.

עבודות איגודן להנחת קו טיהור שפכים. איגודן, אתר רשמי
עבודות איגודן להנחת קו טיהור שפכים/אתר רשמי, איגודן
וואלה! NEWS בשיתוף איגודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully