וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנים את הטבע האנושי: הילדים שעושים בית ספר למבוגרים

22.6.2016 / 11:35

המטרה: לחנך את הילדים לשמירה על הטבע, ולהפוך אותם לאלה שמפיצים את הערכים. הדרך: הפרויקט החברתי "עושים סביבה ביחד" שיזם איגודן. התוצאה: תלמידים שמלמדים מבוגרים בבתי דיור מוגן איך לשמור על הסביבה ועל חשיבות מחזור המים. "הדיירים מחכים לפגוש את הילדים וללמוד"

ילד מריח פרח. ShutterStock
לחנך את הילדים לשמירה על הטבע ואיכות הסביבה/ShutterStock

זה לקח שנים, אבל בסוף הושגה המטרה. עד שנת 1963 נחשבו פרחי הבר לרכוש הכלל שכל אחד היה רשאי לקטוף כרצונו, אך מאמץ חינוכי גדול שכלל הטמעה של ערכי השמירה על הטבע והסברה על חשיבותם של פרחי הבר הפך את פרחי הבר למוגנים. כיום ילדים ומבוגרים יודעים שאירוסים וכלניות הם פרחים מוגנים ולא יעלה על הדעת לקטוף אותם. דבר דומה עושים באיגודן בנוגע למים בישראל.

כחלק מהפרויקט החינוכי השנתי "עושים סביבה ביחד", יזם השנה איגודן, איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה, מספר מפגשים בין בתי ספר שמשתתפים בפרויקט לבין דיירים בבתי דיור מוגן. מדובר בסדרה של מפגשים ייחודים, בהם תלמידים מכיתות ד' הציגו למבוגרים את הנושאים הסביבתיים שעליהם למדו בבית הספר בשנת הלימודים הנוכחית, כחלק מהפרויקט החינוכי.

המטרה היא כפולה: לחנך את הילדים לשמירה על הטבע ואיכות הסביבה, ולהפיץ באמצעותם את הבשורה לחלקים רחבים יותר של הציבור, שברובו אינו מודע למאמצים המוקדשים לטיפול סביבתי ראוי בתחום המים והביוב, ואינו מכיר כלל את תהליך טיהור מי השפכים.

זאת למעשה תכנית קהילתית, כשהילדים הם הסוכנים הירוקים של ההווה והעתיד. הערכים מוטמעים בילדים בכיתה, והם מרחיבים את מעגלי ההשפעה לשכבה, לבית הספר, למשפחה ולקהילה.

הדור הצעיר "מחנך" את הדור המבוגר

במסגרת "עושים סביבה ביחד" הילדים מסבירים לאנשי הגיל השלישי איך נעשה תהליך מחזור המים, מהי חשיבותו, איך מתבצע מחזור השמנים, מדוע השלכת נייר טואלט ומגבונים לאסלה מכבידה על המערכות ומזהמת את הסביבה, ואיך מתנהגים בחיי היום יום באופן ששומר על ערכי השמירה על איכות הסביבה.

והמבוגרים? מקשיבים ומפנימים. "הקשר עם תלמידי בית הספר מחבר בין הדור השלישי לאוכלוסייה הבוגרת, ולמעשה המפגשים שמתקיימים מפרים כל אחד מהצדדים", אומרת טובה ליאן-רבינוביץ', רכזת התרבות בדיור מוגן "טירת הראשונים", "אותם דיירים ממש מחכים לפגוש את הילדים וללמוד על מגוון נושאים בתחומי הסביבה, שהם לא נחשפים אליהם ביום יום".

איגודן - ילדים. ספק 500
הילדים מסבירים לאנשי הגיל השלישי איך נעשה תהליך מחזור המים/ספק 500

התכנית פועלת בלמעלה מ-100 בתי ספר מהרשויות החברות באיגוד. טלי כוכבי, מחנכת כיתה ד' בבית ספר "ניצנים" בראשון לציון: "הקשר הייחודי שנרקם בפרויקט גורם לשמחה גדולה אצל הילדים, שמאוד אוהבים לתת מעצמם, ולהסביר למבוגרים על הנושאים שהם למדו, כחלק מהפרויקט החינוכי. יש להם מעין עוד 'סבא וסבתא' שהם מרגישים קרובים אליהם".

מעל 140 מיליון קוב מים בשנה

מדי שנה מיוצרים בשפד"ן למעלה מ-140 מיליון קוב מים לשימוש חוזר בחקלאות, המהווים כ-10% מתצרוכת השנתית של ישראל, ועתה שוקדים באיגודן על תכניות להרחבת המפעל כדי להתאימו לצרכיה של אוכלוסיית ישראל בעתיד.

הטמעת ערכי הטבע והשמירה על איכות הסביבה בקרב הדור הצעיר, והדרך בה הדור הצעיר "מחנך" את הדור המבוגר לאותם ערכים היא גם דרך לקירוב בין הדורות וגם דרך לגדל דור חדש שהשמירה על הטבע היא נר לרגליו.

לדברי ארנון גלעדי, יו"ר איגודן, התפקיד שלנו כאיגוד לא מתמצה רק בשמירה על הסביבה וטיהור מים, אלא הוא הרבה יותר רחב מזה. יש לנו אחריות גם כלפי הדור הצעיר והמבוגר, ומכאן נולד הצעד שיזמנו השנה. המפגש הבין-דורי הוא הזדמנות נדירה לשני הצדדים להכיר אחד את השני באופן אישי טוב יותר, וללמוד כמובן גם על הפעילות השוטפת של איגודן".

וואלה! NEWS בשיתוף איגודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully