וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפוך שלושה מגדלי עזריאלי מלאים במי ביוב לאוצר לאומי יקר

וואלה! NEWS בשיתוף איגודן

6.6.2016 / 13:20

זה מתחיל בהורדת ידית בשירותים ונגמר במים ששימשו לגידול העגבניות שבמקרר שלכם. 2.5 מיליון תושבי מרכז הארץ מייצרים 3.7 מיליון ליטר של מי שופכין ביום, וביקור במפעל שהופך אותם למים מטוהרים יחשוף בפניכם את סוד הקסם

מרכז המבקרים במתקן טיהור השפכים שפד"ן.
מפעל השפד"ן במערב ראשון לציון

בסוף כל ידית שאתם מורידים בשירותים מסתתר מפעל אחד בראשון לציון, לפחות אם אתם גרים באזור המרכז. והפעולה הפשוטה הזאת הופכת את 2.5 מיליון תושבי המרכז לאנשים אקולוגיים מאוד, כי אותם 2.5 מיליון ישראלים הם מספקי המים המובילים במדינה, והם חוסכים שאיבת מטר מים מהכינרת בשנה.

מקלחת, כביסה, שטיפת כלים, שטיפת רכב, שטיפת רצפה, כל מה שמתחיל ב"מים" ונגמר ב"זורמים לביוב", הופך אחרי מסע ברשת מסועפת של צינורות שאורכה הכולל עולה על 150 קילומטר, ממי שופכין למי קולחין, או במילים אחרות: המשאב הכי יקר במזרח התיכון. הקסם השקט הזה קורה במפעל מחזור המים הגדול ביותר בעולם – השפד"ן, מפעל שפכי גוש דן, שהחל לפעול ב-1987 ואמון על הפיכתו של המטרד למשאב.

התהליך מרתק, ואפשר גם לחוות אותו וללמוד אותו מקרוב. סיור קצר בן שעתיים במרכז המבקרים של השפד"ן - בעלות סמלית של 15 שקלים בלבד ובליווי מדריך מוסמך - יחשוף אתכם לפלא הסביבתי. הסיור משלב גם למידה והעשרה בידע, גם מסייע להבין את חשיבות מחזור המים ותרומתם לחברה ולמדינה, וגם מהווה בילוי עם החברים לכיתה או למשרד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התהליך מרתק, ואפשר גם לחוות אותו וללמוד אותו מקרוב. מרכז המבקרים במפעל השפד"ן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכל יום מגיעים למפעל כ-370 אלף קוב שפכים. כמה זה בכלל 370 אלף קוב מים? התשובה בליטרים: 370 מיליון ליטר. איך 370 אלף קוב של מי שפכים נראים לעין? קחו את שלושת המגדלים של מרכז עזריאלי, רוקנו אותם ממשרדיהם ומלאו אותם במי ביוב. ועכשיו עשו זאת מדי יום, תכפילו ב-365 ימים בשנה ואפשר יהיה לקבל מושג כמה מי שופכין מייצרים במרכז הארץ, וכמה ניצול אותם מי שופכין חשוב לחקלאות, לתעשייה ולשמירה על הטבע.

קצת מספרים: מדי שנה מיוצרים בשפד"ן למעלה מ-140 מיליון קוב מים לשימוש חוזר בחקלאות, המהווים כ-10% מתצרוכת השנתית של ישראל. ואפילו זול יותר לייצר את אותם מים מהביוב מאשר להתפיל מים מהים. עלות יצור אלף ליטר מים מטוהרים מהביוב הוא שקל אחד בלבד, ואילו עלות ייצור אלף ליטר של מים מותפלים מהים הוא 2.5 שקלים.

בשנת 2012 בחר האו"ם במערכת טיהור השפכים של גוש דן, יחד עם שלושים פרויקטים אחרים מהעולם, כדוגמה ליכולתן של רשויות מקומיות להתמודד עם בעיות סביבתיות. בעולם שבו כמחצית מאוכלוסיית בני האדם חיה באזורים עירוניים, והתחזית היא ששיעור זה יעלה ליותר משישים אחוזים עד 2022, למפעלי מחזור שכאלה יש תרומה ייחודית ומכרעת לגבי ההתמודדות עם זיהומים סביבתיים, ניצול משאבים וחיסכון בהוצאות למען הציבור.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מגדלי עזריאלי. שרון בוקוב
שלושה מגדלי עזריאלי מלאים במי שפכים זורמים אל השפד"ן מדי יום/שרון בוקוב
אלפים מגיעים מדי חודש למרכז שלוקח את מבקריו למסע מעל ומתחת לפני הקרקע, באמצעות מצגת מופע אור קולי, משחקי מחשב, סיור תת קרקעי בצינור דמה וביקור בבריכות הטיהור עצמן

אז איך עושים את זה? תגיעו לאחד הסיורים במרכז המבקרים שהוקם כדי לענות בדיוק לשאלה הזאת, ותראו בו את התהליך שבו הופכים מי ביוב לאוצר לאומי.

ממרכז המבקרים של השפד"ן יוצאים ארבעה סיורים יומיים, בשעות 09:00, 11:00, 13:30 ו-15:30, ובמסגרתם עוברים לאורך מסלול טיהור השפכים של גוש דן על שלביו המכניים והביולוגיים. המבקרים נחשפים לתהליך מרתק, במהלכו הם למדים כיצד הופכים מי השפכים מבתי האב והמפעלים למים באיכות גבוהה, המושבים לשדות החקלאות שבנגב. בסיור אפשר להתרשם מאגני החמצון, לחזות בדרך שבה מופרדים החומרים המוצקים והשמנים ממי הביוב, להבין מהם ראקטורים ביולוגיים וכיצד הם פועלים, ולשמוע על התהליך הביולוגי שעוברים המים עד לטיהורם הסופי.

אלפים מגיעים מדי חודש למרכז שלוקח את מבקריו למסע מעל ומתחת לפני הקרקע, באמצעות מצגת מופע אור קולי, משחקי מחשב, סיור תת קרקעי בצינור דמה, הסתכלות במיקרוסקופיים לבחינת פעילות החיידקים "הטובים" המסייעים לטיהור השפכים, וביקור בבריכות הטיהור עצמן. כל אלה מספקים הצצה חטופה למה שמתחיל בהורדת ידית בשירותים ונגמר במים ששימשו לגידול העגבניות שבמקרר.

מרכז המבקרים של איגודן פתוח בימים א'-ה' בין השעות 09:00 – 16:00 (לקבוצות) ובימי שישי לבודדים ומשפחות. הסיורים בתיאום מראש בלבד בטלפון 03-9555222 או באמצעות הדוא"ל visitors@igudan.org.il

תלמידי בית ספר מבקרים במפעל השפד"ן. מרק סטריינג'ר,
נחשפים לתהליך מרתק. תלמידי בית ספר בביקור במתקן השפד"ן/מרק סטריינג'ר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully